http://www.gruene.de/einzelansicht/artikel/keine-einfache-entscheidung.html
Die Lage der Oppositionellen in Libyen hat sich in den letzten Tagen dramatisch zugespitzt. Das weitere Vordringen der Truppen Gaddafis und seine Entschlossenheit, in keinster Weise vor der Anwendung massiver Gewalt zurückzuschrecken, lässt eine schlimme Eskalation befürchten.
Der Vormarsch von Gaddafis Truppen stellt die Internationale Gemeinschaft vor ein schwieriges Dilemma. Der Verantwortung zum Schutz der Menschen vor schwersten Menschenrechtsverletzungen steht die Gefahr einer weiteren Eskalation und Ausweitung des Konflikts entgegen. Militärische Kriegsgewalt ist immer ein Übel. In diesem Dilemma gibt es keine einfache Entscheidung.
Wir verurteilen die brutale Gewaltanwendung gegen die eigene Bevölkerung durch Gaddafis Regime aufs Schärfste und begrüßen die Forderungen des UN-Sicherheitsrates nach einem sofortigen Waffenstillstand und einem Ende der Gewalt. Es war auch ein wichtiges Signal, dass der Sicherheitsrat der Vereinten Nationen die Situation in Libyen an den Internationalen Strafgerichtshof in Den Haag überwiesen und zudem verschärfte internationale Sanktionen verhängt hat. Die zivilen Sanktionen müssen vollständig umgesetzt werden, es darf keine weitere wirtschaftliche Zusammenarbeit mit dem Gaddafi-Regime mehr geben. Auch braucht es eine vollständige Zahlungsblockade für Öllieferungen.
Die mit der Einrichtung einer Schutzzone für die Zivilbevölkerung verbundene Verhängung einer Flugverbotszone erhöht den Druck auf das Regime. Wir befürchten jedoch, dass die Durchsetzung einer Flugverbotszone zu hohen Verlusten in der Zivilbevölkerung führen könnte und sie militärisch nur eine geringe Wirkung entfalten wird. Deswegen sehe ich diese Maßnahme mit Skepsis.
Wir halten die Maßnahmen der Vereinten Nationen insgesamt jedoch politisch für notwendig, um die Bevölkerung vor schwersten Menschenrechtsverletzungen zu schützen. Und wir begrüßen, dass der Sicherheitsrat die Entsendungen von Besatzungstruppen ausdrücklich ausschließt. Eine militärische Eroberung der Herrschaftsgebiete Gaddafis lehnen wir ab. Der militärische Einsatz muss strikt an das humanitäre Völkerrecht und die Menschenrechte gebunden und verhältnismäßig im Einsatz der Mittel sein.
http://www.theatlantic.com/international/archive/2011/03/on-libya-what-happens-t hen/72741/
But after this spectacular first stage of air war, what happens then? If the airstrikes persuade Qaddafi and his forces just to quit, great! But what if they don't? What happens when a bomb lands in the "wrong" place? As one inevitably will. When Arab League supporters of the effort see emerging "flaws" and "abuses" in its execution? As they will. When the fighting goes on and the casualties mount up and a commitment meant to be "days, not weeks" cannot "decently" be abandoned, after mere days, with so many lives newly at stake? When the French, the Brits, and other allies reach the end of their military resources -- or their domestic support -- and more of the work naturally shifts to the country with more weapons than the rest of the world combined? I usually do not agree with Peggy Noonan, but I think she is exactly right in her recent warning [wsj.com]* about how much easier it is to get into a war than ever to get out. I agree more often with Andrew Sullivan, and I share his frequently [theatlantic.com] expressed [theatlantic.com] recent hopes that this goes well but cautions about why it might not. (Jeffrey Goldberg has asked a set of similar questions, here [theatlantic.com].)
Like Andrew, I hope to be proven wrong in these concerns. I hope the results are swift, decisive, merciful, and liberating, and that they hasten the spread of the Arab Dawn. But I assert that it is much better to be proven wrong in that way, and to have thought too much about "What happens then?" possibilities -- than to have thought too little about them, which I fear we have done.
The biggest takeaway, the biggest foreign-policy fact, of the past decade is this: America has to be very careful where it goes in the world, because the minute it's there—the minute there are boots on the ground, the minute we leave a footprint—there will spring up, immediately, 15 reasons America cannot leave. The next day there will be 30 reasons, and the day after that 45. They are often serious and legitimate reasons.
So we wind up in long, drawn-out struggles when we didn't mean to, when it wasn't the plan, or the hope, or the expectation.
We have to keep this phenomenon in mind as we chart our path in the future. It's easy to start a war but hard to end one. It's as simple as that. It's easy to get in but hard to get out. Even today, in Baghdad, you hear that America can't leave Iraq because the government isn't sturdy enough, the army and police aren't strong enough to withstand the winds that will follow America's full departure, that all that has been achieved—a fragile, incomplete, relative peace—will be lost. America cannot leave because Iraq will be vulnerable to civil war, not between Sunnis and Shiites, they tell you now, but between Arabs and Kurds, in the north, near the oil fields.
America is scheduled to leave Iraq this December, of course, but everyone seems to be waiting for Nouri al-Maliki's government to request an extension. (A longtime observer told me he thought Prime Minister Maliki would not ask, in part because he assumes that if he gets in trouble the U.S. will come back.) Meanwhile, another observer told me, the December hand-off from the U.S. to the Iraqi government will actually be more like a hand-off from the Defense Department to the State Department, with the part of U.S. security forces played by contractors from Uganda.
In Afghanistan, America cannot leave because it is the 9/11 place, the place that helped 9/11 to happen. America cannot leave because, as the iconic Time cover had it, the Taliban will cut off women's noses and brutalize them in other ways. America cannot leave because al Qaeda will return, fill the vacuum left by our departure, and create a new terror state. America cannot leave because of turbulent, dangerous Pakistan. America cannot leave because from the day we arrived, we invested blood and treasure, and it cannot have been in vain. America can never leave because American troops always bring their kindness and constructiveness with them, and their rule of law. Innocent people will be defenseless without them.
There are always a million facts and forces arrayed against the idea of America leaving. So America has to watch where it goes.
In the troubled future we are entering, America must be prudent as never before, know and respect its own interests and limits as never before. It must be careful of the lives of its soldiers. It must be careful, even, of its purse, which is something we haven't always worried about, but must now, and not only because of the crash and the deficits. What if what just happened in Japan had happened on the San Andreas fault? What if it were a broken American nuclear reactor? You have to keep some wealth and force in reserve, you can't just assume you'll always be lucky.
These are the thoughts I brought back from a trip to Iraq and Afghanistan. I left with the sound of Defense Secretary Robert Gates's speech at West Point ringing in my ears. The time for big counterinsurgency efforts such as those in Iraq and Afghanistan, he suggested, has passed: "In my opinion, any future defense secretary who advises the president to again send a big American land army into Asia or into the Middle East or Africa should 'have his head examined,' as Gen. MacArthur so delicately put it."
Who could argue? No one I spoke to in Iraq or Afghanistan protested Mr. Gates's remarks. They are attempting to do their jobs through the end stages of both conflicts. In Afghanistan especially, the professionalism of the U.S. troops—we were at Bagram and Kandahar, at forward operating bases; they flew us at night in the dark in C-130s—is more than impressive, it is moving. They are well-trained, well-educated, skillful, and they would die for you.
Two points worth noting: You are aware in Kabul and elsewhere that the war is the work of a coalition, that the Brits are there and the French, and they fight. Everyone seems to have admired the Aussies; there is sympathy for the Poles, who were treated particularly badly by Afghans because their uniforms and faces reminded them of the Russians. And the logistical challenge of the surge—the scale, scope and speed of the movement of men and matériel—has the look of a small managerial masterpiece.
But in terms of a fully believable long-term strategy, the U.S. seems to be scrambling to find a thread that was lost somewhere between 2003 and 2009. We are nation-building in a nation that shows little sign of wanting us to build it. The military surge has been accompanied by a "civilian surge"—representatives of State, U.S. Agency for International Development and provincial reconstruction teams—that the Army, in an Orwellian locution, has taken to calling "The Uplift," in hope you will too.
What is ahead for all of the troops is a hard time that those on the ground say they believe will be decisive. Gen. David Petraeus referred to it this week in congressional testimony, but officers in briefings mentioned it every day: With winter over and the fields, including the poppy fields, harvested, the Taliban are about to launch a new offensive. They mean to answer the American surge with a "spectacular" surge of their own—suicide bombings, assassinations, IEDs, attempts to take back cities such as Kandahar. The American strategy is to beat them back and, in the process, break the back of the insurgency, forcing the Taliban to the bargaining table to take part in a negotiated political settlement. No one can explain exactly how this would happen, or what the elements of such a settlement might be.
The same people who tell you a settlement is the only way out, that the war will be resolved not militarily but politically, tend also to mention, later in the conversation, that the rising generation of the Taliban, the new ones coming up, are believed to be more radical and extreme than those who came to power in the 1990s and were sent packing, for a while, in 2001-02. So we're hoping people who are even more extreme than the earlier Taliban will ask for a negotiated peace?
Meanwhile, support for the war among the American people is falling. The Washington Post this week had a poll saying two-thirds no longer think the war is worth it. Intensified fighting and higher casualties this spring and summer will likely further erode U.S. support.
America has now been in Afghanistan longer than the Soviet Union was; we mark the 10th anniversary of our presence in October. The surge is on, and we'll know more in six months. But I'm thinking of a Pashtun taunt sometimes thrown at Americans: "You have the watches, but we have the time."
Was ist denn die Alternative zu den Einsätzen? Wir haben hier einen Diktator, auf den das inflationär verwendete Attribut "verrückt" tatsächlich mal zutrifft - der Mann hat offiziell vorgeschlagen, die Schweiz zu zerschlagen, weil dort einer seiner Söhne wegen mutmaßlicher Körperverletzung von der örtlichen Polizei unter die Lupe genommen wurde. Wir wissen, wie erbarmungslos der Kerl in der Vergangenheit mit Oppositionellen umgesprungen ist. Er hat selbst angekündigt, alle Aufständischen töten lassen zu wollen. Seine Truppen haben damit bereits begonnen, beispielsweise durch Beschießung von Wohngebieten. Was da auf Bengasi zurollte, kann man anhand dieser Bilder ja leicht sehen:
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,752112,00.html
Soll man den einfach machen lassen? Sanktionen verhängen, die mitten in laufenden Kampfhandlungen sicher nichts mehr bewirken? Es ist sehr leicht, jedwedes Vorgehen in Frage zu stellen, Unwägbarkeiten gibt es immer. Aber die Politik kann halt nicht nur mäkeln oder in endloser Grübelei versinken - irgendetwas muss passieren. Was, wenn nicht dieser völkerrechtlich abgesegnete und relativ klar umrissene Einsatz? Da hätte ich gern mal konstruktive Vorschläge.
EDIT: Wer mit der Beschäftigung mit dem Codenamen der amerikanischen Operation nicht ausgelastet ist, darf sich gern an einer Interpretation der anderen Missionsbezeichnungen versuchen:
UK: Operation Ellamy
Frankreich: Operation Harmattan
Kanada: Operation Mobile
Insbesondere die Bezeichnung der Briten ist ne harte Nuss.
The grass-roots nature of the uprising was evident this weekend, as residents clogged the roads leading out of Benghazi, offering shelter and food to refugees fleeing Saturday's shelling and tank assault on the rebel capital.
Men at intersections thrust bottles of water and juice into passing cars; one even handed out wads of cash to every Benghazi family passing by.
Yet, it is this kind of spontaneous activism that prompted the ragtag revolutionary fighters to overextend their lines with an unprepared push into the oil town of Ras Lanuf two weeks ago, prompting Col. Gadhafi's devastating counteroffensive that ended up bringing regime troops back into Benghazi this weekend.
"The youths are enthusiastic and they do not accept any fixed military plans," complained the rebels' military chief of staff, Gen. Abdel Fattah Younis, until recently Col. Gadhafi's minister of interior. "They rushed ahead, and there are consequences for that."
The cross section of young fighters who answered that call to battle could be seen at the front lines.
Mohammed al-Duraif, a self-proclaimed follower of the fundamentalist Salafi brand of Islam, unloaded boxes of ammunition from a pickup truck. "Allahu Akbar," or "God is great," he proclaimed with each new box.
He handed them off to Ali Yussuf, who sported Ray-Ban aviator sunglasses and slim-fit Levis. Mr. Yussuf's inspirations in life, he said: reggae legend Bob Marley and the professional wrestler Randy Orton.
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703292304576212742401472186.html
Gaddafi ist crazy, geschenkt aber Sarkozy ist es auch.
http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/20/libya-crisis-nicolas-sarkozy-elector al
Two cabinet reshuffles in quick succession produced no bounce, with the president's numbers stuck stubbornly in the doldrums. He's never quite shaken off the depiction by Les Guignols de l'Info, the French Spitting Image, as manic and hyperactive, constantly popping pills either to calm or lift his mood. A poster spotted in the fashionable Marais district of Paris has Sarkozy wearing a dunce's cap, smiling gormlessly.
The chatter among Parisian political types centres on whether the president would even make it to the second round in next year's two-stage contest, with some suspecting he might choose to preserve his dignity and not seek re-election at all – talk instantly dismissed, it has to be said, both by aides and by more neutral observers who swear that Sarkozy is a fighter, not a quitter.
...
Other politicians might be able to survive on such a thin record, but it's harder for Sarkozy, who started with such grand ambition. "He didn't say, 'I have the solution,'" argues Hamon of the Parti Socialiste. "He said, 'I am the solution.' So now people say, 'You are the problem.'"
...
One well-placed observer rattles off the list of offences. "The bling-bling, the glitter, the Ray-Bans, the model third wife, the ostentatious wealth, the gold chain. His rudeness, his sarcasm, his put-downs" – the president was caught on camera telling someone, in effect, to "bugger off" – "It's the manner of the man that they object to." (As for palling around with the super-rich during economic hard times, voters tell the Parti Socialiste's focus groups that's "obscene" or "indecent".)
Frau Merkel wollte so einem nicht hinterherlaufen, Herr de Maiziere auch nicht und Westerwelle lernt es langsam.
Ach ja, Sarkozys großer Fehler laut diesem Artikel:
Sarkozy's behaviour and temperament is simply unsuited to the grandeur of the office of president of the French Republic. He jogged wearing shorts on the steps of the Élysée Palace. On holiday with Carla Bruni he wore Ray-Ban sunglasses.
Wenn Gaddafi nur durch extravagante Kleidung auf sich aufmerksam machen würde, gäb es sicher keine UN-Resolution. Nochmal die Frage: Was ist die Alternative? Dem Blutvergießen einfach zuschauen, weil bekanntlich auch Sarkozy seine Soldateska in französischen Städten wüten lässt?
Die Alternative ist die deutsche Aussenpolitik zu unterstützen, was ich tue. Wenn Du gegen Gaddafi kämpfen willst dann wende dich bitte an folgende Anschrift:
http://www.legion-recrute.com/de/
http://www.legion-recrute.com/de/code.php
Artikel 6
Der Auftrag ist Dir heilig, Du führst ihn aus im Respekt der Gesetze, Kriegsgebräuche, internationalen Abmachungen und wenn nötig, im Einsatz Deines Lebens.
Na wunderbar, dann sind wir ja einer Meinung; schließlich unterstützt die deutsche Außenpolitik den Kriegseinsatz über Libyen ja allen offiziellen Verlautbarungen zufolge auch. Sie hat halt nur nicht die Traute, sich selbst zu beteiligen und das den Wählern gegenüber zu verantworten und lässt lieber andere die Drecksarbeit machen, dem Irren von Tripolis Einhalt zu gebieten. Ein Kurs nebenbei bemerkt, der sich bei den Landtagswahlen durchaus auszahlen mag für Schwarz-Gelb; wenn Guido allerdings hofft, jemals wieder ernstgenommen zu werden von seinen Kollegen, dann mag er eine unliebsame Überraschung erleben.
Oder habe ich was verpasst und Deutschland hat ne echte Alternative präsentiert, um die ambitionierten Ziele (Gaddafi muss weg, Schutz für Opposition) ohne Militäreinsatz zu erreichen?
Wenn Du gegen Gaddafi kämpfen willst dann wende dich bitte an folgende Anschrift
Dieses "Argument" entspricht im Verlauf einer Diskussion dem, was der "Volkssturm" im Zweiten Weltkrieg war: ein letzter verzweifelter Strohhalm. Ich bin kein Soldat, deshalb werde ich auch nicht kämpfen, aber wenn ich das "Argument" ernstnehme, dann werden Entscheidungen über Kampfeinsätze in Zukunft nur noch von Soldaten gefällt, richtig? Ein wirklich interessanter Ansatz, um einer Militarisierung der Außenpolitik entgegenzuwirken.
Du ignorierst Noonans Argumentation, obwohl sie noch immer was zu sagen hast. Was für die USA gilt, gilt noch mehr für Europa. Wir dürfen nur intervenieren, wenn wir wissen wie wir wieder rauskommen. Das könntest Du nal vom Ende her durchdenken oder Du wirst Soldat, dann darfst Du Befehlen folgen.
Ich glaube, Du hast sowohl von den Anforderungen an moderne Soldaten als auch von denen an Politiker leicht falsche Vorstellungen. Politiker müssen Entscheidungen treffen anhand von unzureichenden Informationen.
Wenn eine Eskalation droht, dann kann man nicht erst mal drei Unterhosen einnässen und nach hundertprozentigen Sicherheiten rufen - die gibt es nämlich nur für Sofastrategen, am besten im bequemen Rückblick. Und vermutlich gilt eh für jede kriegerische Auseinandersetzung: "Kein Plan überlebt die erste Feindberührung."
EDIT: Nebenbei: Noonan ist skeptisch gegenüber Nationbuilding und einem massiven Truppeneinsatz. Um beides geht es in Libyen ja gar nicht, und Amerika will noch nicht einmal eine Führungsrolle.
In den nächsten Wochen und Monaten finden u.a. folgende Wahlen und Abstimmungen statt – zu allen Terminen werden (voraussichtlich) Märkte aufgesetzt:
(Hinweis: Links verweisen stets auf Wahlfieber.de - identischer Login)
1. Halbjahr
2. Halbjahr
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